Vreau să împărtășesc cu tine cum a fost la TeCOMM 2019. În ultima vreme a început să-mi atragă atenția domeniul comerțului online. Este în continuă creștere și observ că au apărut foarte multe magazine online, pe tot felul de nișe.
Se estimează că în 2019 comerțul online va depăși 4.5 miliarde de euro în România . Pe de altă parte nici magazinele fizice nu pleacă nicăieri. Sigur, toată distracția va fi până la următoarea criză economică care bate la ușă.
Oricum ar fi, nimic nu va mai fi la fel. Marketing-ul, social media, boții cu inteligența artificială și RPA (robotic process automation) transformă jocul.
TeCOMM este un eveniment dedicat exclusiv industriei și comunității eCommerce care se desfășoară anual, încă din 2012. TeCOMM este dedicat exclusiv industriei eCommerce care oferă conținut de calitate. Evenimentul s-a desfășurat în data de 10 aprilie la JW Marriott Bucharest.
Eu am reușit să obțin o invitație la TeCOMM 2019 cu ajutorul lui Cosmin Daraban, de la Gomag.ro. Pe Cosmin îl urmăresc de ceva vreme pentru că apare în topul căutărilor mele pe Youtube despre magazine online. Mă tot bate gândul să deschid un magazin online, iar platforma Gomag pare să fie cea mai potrivită. Au prețuri bune, o comunitate în creștere , multe ghiduri, webminarii, optimizări și exemple cu povești de succes.
Ce am reținut din prezentările de la TeCOMM 2019:
Rareș Bănescu de la Retargeting.biz
- a folosit platforma Sli.do pentru a vedea care sunt cele mai mari provocări ale business-urilor prezente în sală. În top am observat termenii : marketing, financiar, administrativ și scaling.
- Puțini iau în calcul costurile logistice ale unei comenzi sau fac calcule pentru a afla cât cheltuiesc pentru a obține un client nou. Pentru cei interesați, avem tot felul de formule aici.
- Poți reduce costurile logistice apelând la un fulfillment center. Aceștia îți vor ține stocul și se vor ocupa cu împachetarea, trimiterea comenzilor și retururile. La un exemplu de 30 de comenzi pe zi , ajungi la 900 de comenzi pe lună cu un cost de 3000 de Euro. Folosind un fulfillment center poți reduce costurile la 720 EUR cu cu același număr de comenzi. Am discutat cu Viorel Micu de la fulfill.ro care mi-a explicat cum se poate automatiza acest proces.
- Majoritatea alocă marketing-ului 10% din prețul de retail și o fac in-house.
- Marketing-ul se poate automatiza cu următoarele soluții : e-mail maketing (Active campaign), PPC (ROI Hunter), Push Notifications(OneSignal) , SMS Marketing (Any Media).
- Omni channel devine noul standard. Platforma ta online trebuie să funcționeze la fel de bine pe toate dispozitivele.
Jan Lastuvka de la Monkey Data
- Atunci când concurența este acerbă, să urmărești metrici și să știi să analizezi informația încât să iei acțiuni rapide și informate, poate face diferența. MonkeyData va lansa o soluție dotată cu inteligență artificială, numită Maia, care va interpreta datele pentru tine. Practic s-ar putea să aibă un IQ mai mare decât tine și îți va părea rău dacă nu profiți de această unealtă.
Mihai Vînătoru de la DWF
- a vorbit despre noile schimbări în algoritmul Google de rating al site-urilor. Aparent există un document numit search quality rating program care explică tot ce trebuie să faci ca site-ul tău să apară în primele rezultate pe Google. Am găsit versiunea din 2018. Citește și acest articol al lui Mihai pentru mai multe detalii.
Toma Matei de la Ve Global
- Toma ne-a prezentat traiectoria pe care o pot urma diferite profiluri de clienți până ajung să plaseze comanda finală. Industriile AdTech( advertising + technology) și MarTech (marketing+ technology) trebuie să lucreze împreună pentru întâmpina provocările prezente: post-click activation, post-view targeting, campanii active, real-time personalisation.
Cristian Ignat de la Aggranda
- Cristian m-a dat cu totul peste cap. Probabil ai auzit la știri de unicornul UiPath evaluat la multe miliarde de dolari și ai trecut mai departe. Băieții ăștia au profitat de platforma oferită de UiPath și au început să pună în practică automatizări de procese repetitive. Vezi mai jos exemplul robotului software, Pișcot, care procesează zeci de comenzi primite de la supermarket-uri pentru Ana Pan. În curând și tu vei avea un coleg virtual cu care probabil vei pleca în team building.
- Citește și acest interviu care mi s-a părut super interesant.
- Dacă vrei să te reprofilezi poți obține aici o certificare gratuită de la UiPath până pe 30 iunie 2019.
La final am asistat la Atelierul Google Digital Experts.
- Acesta este destinat începătorilor care lansează un business online. S-a vorbit despre SEO, SEM, Google AdWords Express, Google AdWords, metode de promovare, Google Analytics. Poți urma și tu cursul online aici pentru a obține o certificare în bazele marketingului digital.
Concluzie
Magazinele online devin din ce în ce mai automatizate. Cine nu ține pasul o să fie scos repede din joc. Rolul resursei umane rămâne creativitatea de a dezvolta business-ul și menținerea relațiilor interpersonale cu clienții.
Organizarea TeCOMM 2019 mi s-a părut ireproșabilă. Oricui este interesat de domeniul ecommerce în România, îi recomand să participe la edițiile viitoare ale TeCOMM.